Propellen Teater

Propellen er en løst sammensatt organisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Vi arrangerer verksteder, seminarer og produserer forestillinger, og våre medlemmer er dramatikere, skuespillere, regissører, produsenter, teatervitere og andre teaterarbeidere.

Hva er dokumentarisme i scenekunsten?

Propellen Teater går nå inn i en ny fase treårige fase med utforskning og utvikling. Denne gangen har vi fokus på dokumentarisme og dokumentarteater.

Følgende plan er satt opp for de neste tre årene

2015 - Hva er dokumentarisme i scenekunsten?
2016-Er dette dokumentarisme?
2017: Dette er dokumentarisme!

Gjennom årene kjører vi en rekke verksteder, seminarer og forestillinger som leder til samtaler der vi undersøker temaet dokumentarisme i scenekunsten.

Propellens samarbeidspartnere i dette arbeidet er blant annet Norsk Skuespillersenter, Dramatikkens Hus, Trondheim kommune, Ferske Scener og Vega Scene. Følg våre prosjekter og medlemmenes aktiviteter på denne bloggen.

Mail oss for å bestille fanzinen "Hva er dokumentarisme i senekunsten?" : propellenteater@gmail.com

tirsdag 18. oktober 2011

Propellen gjester Dramatikkens Hus

Den 29. oktober fra klokken 18.00, arrangerer Dramatikkens Hus en fokuskvelvd på Propellen Teaters arbeid og produksjoner. Det gjøres ved å vise tre gjestespill produsert ved årets festival, fra Tekst - til Handling. Invitere til presentasjon, samtale, åpen bar og mingling. Vi tror dette skal bli en strålende kveld.
  På sine hjemmesider skriver Dramatikkens Hus følgende:
”Smak på den dramatiske undergrunnen” skrev Sigurd Ziegler i Morgenbladet 4.-10. mars.
Han hadde besøkt Propellens scenetekstmønstring fra "Tekst – til Handling" i Trondheim og på Verdal. I følge Ziegler viste festivalen et realt potensial i norske dramatikere. Den 29. oktober besøker tre av mønstringens forestillinger Oslo og Dramatikkens hus.


Eirik Fauskes ”Den nyvaksne mannen” er laget i nært samarbeid med scenografen Signe Becker og skuespillerelever ved HINT. Her møter Eirik Fauskes egenartede dramatikerstemme et scenisk rom fullt av naiv ekspressivitet. Hans tekst og iscenesettelse gir et innblikk i vår egen industrielle og psykologiske dannelseshistorie med en varhet og energi bare Fauske kan.
Toril Solvangs ”I much prefer being able to see the eyes” er en leken duett for to skuespillere. En collage av intime e-poster, sms-er og Facebookmeldinger. Fortestillingen fikk kritikerne til å hente fram superlativene.
Amund Grimstad skriver: "Det er godt observert, det er enkelt og stramt regissert, og det er ikkje minst framifrå formidla av Stine Fevik og Henrik Hoff Vaage." Amund Grimstad legger til: "På relativt kort tid har ”Propellen” vakse seg frå å vere ein meir eller mindre lokal greie i Trondheim til å bli ein institusjon av nasjonal tyding."
Med ”Aldri fred” debuterer Kristofer Blindheim Grønskag som dramatiker og Kristofer Hivju som instruktør. "Stykket ”Aldri fred” tar tak i virkeligheten og vrir om, to hakk", skrev Frida Gullestad begeistret i sin anmeldelse i Adresseavisen. Stykket ga henne assosiasjoner til så ulike referanser som Beckets ”Godot”, ”Lost” og ”Interception”. Videre skriver hun: "Aldri fred er et glimrende eksempel på at festivalen nå er der den vil være – at den får nye tekster og skuespillere til å fly skyhøyt."
I følge Lise Hoviks omtale i scenekunst.no – kan et møte med propellens prosjekter anno 2011 by på en eim av opprør og sleivspark. En følelse av politisk motstand, samtidsdebatt og et ikke så lite snev av fandenivoldsk anarkisme.
Propellen er en løst sammensatt organisasjon som de siste 10 åra har arbeidet for å utvikle og fremme ny scenetekst. Organisasjonen arrangerer lesninger, workshops, produserer forestillinger og happenings. Hvert tredje år resulterer Propellens arbeid i en større scenetekstmønstring. For mer informasjon om propellen – besøk deres blogg på
www.propellenteater.blogspot.com.
– Lise Hovik i scenekunst.no: "følelsen av politisk motstand, samtidsdebatt og et ikke så lite snev av fandenivoldsk anarkisme".

Ingen kommentarer: