Propellen Teater

Propellen er en løst sammensatt organisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Vi arrangerer verksteder, seminarer og produserer forestillinger, og våre medlemmer er dramatikere, skuespillere, regissører, produsenter, teatervitere og andre teaterarbeidere.

Hva er dokumentarisme i scenekunsten?

Propellen Teater går nå inn i en ny fase treårige fase med utforskning og utvikling. Denne gangen har vi fokus på dokumentarisme og dokumentarteater.

Følgende plan er satt opp for de neste tre årene

2015 - Hva er dokumentarisme i scenekunsten?
2016-Er dette dokumentarisme?
2017: Dette er dokumentarisme!

Gjennom årene kjører vi en rekke verksteder, seminarer og forestillinger som leder til samtaler der vi undersøker temaet dokumentarisme i scenekunsten.

Propellens samarbeidspartnere i dette arbeidet er blant annet Norsk Skuespillersenter, Dramatikkens Hus, Trondheim kommune, Ferske Scener og Vega Scene. Følg våre prosjekter og medlemmenes aktiviteter på denne bloggen.

Mail oss for å bestille fanzinen "Hva er dokumentarisme i senekunsten?" : propellenteater@gmail.com

fredag 4. mars 2011

en eim av kruttrøyk

Det lå en slags kruttrøyk over denne scenetekstmønstringa. Lukten av opprør, indre omveltning, teaterrevolusjon. Store, av og til enkle spørsmål: Hva er en tekst? Hva er handling? Kan vi tenke sidelengs? Kan vi gjeninnføre solidaritet som noe frigjørende?
  Skriver Lise Hovik på scenekunst.no.

Hun skriver videre: Hva skjer hvis vi lytter til fellesegget? Fanzinen som ble gitt ut i forbindelse med mønstringen, likner på en skoleavis fra 1970-tallet, og forsterker følelsen av politisk motstand, samtidsdebatt og et ikke så lite snev av fandenivoldsk anarkisme:) I et mangfoldig, sprikende, rikholdig program fullt av friksjon og overraskelser avdekket jeg noen tema som interesserer meg: improvisasjon som dramatikerens metode og forholdet mellom tekst og handling i regissørens arbeid.   Hun deler også noen tanker rundt prosjektene Variasjoner over fellesegget av Arild Vange, Trondheim Teaterlaboratoriums prosjekt Svalbard, Heltinnesinne av Ellisiv Lindkvist og Aldri fred av Kristofer Blindheim Grønskag. Hun konkluderer: - ... på Propellen er det oftere dramatikerne som definerer, og dette skaper en sjelden anledning til å undersøke nye strategier. Med mer åpenbar eksperimentvilje har dramatikere som Arild Vange, Eirik Fauske, Johan Harstad og Gunnar Wærness tillatt seg å gå andre veier. Det er her eimen av opprør og sleivspark røsker litt i neseboret, det lukter håp om en ny vår.http://www2.scenekunst.no/egenkritikk_8039.nml

Ingen kommentarer: