fredag 4. mars 2011
en eim av kruttrøyk
Det lå en slags kruttrøyk over denne scenetekstmønstringa. Lukten av opprør, indre omveltning, teaterrevolusjon. Store, av og til enkle spørsmål: Hva er en tekst? Hva er handling? Kan vi tenke sidelengs? Kan vi gjeninnføre solidaritet som noe frigjørende?
Skriver Lise Hovik på scenekunst.no.
Hun skriver videre: Hva skjer hvis vi lytter til fellesegget? Fanzinen som ble gitt ut i forbindelse med mønstringen, likner på en skoleavis fra 1970-tallet, og forsterker følelsen av politisk motstand, samtidsdebatt og et ikke så lite snev av fandenivoldsk anarkisme:) I et mangfoldig, sprikende, rikholdig program fullt av friksjon og overraskelser avdekket jeg noen tema som interesserer meg: improvisasjon som dramatikerens metode og forholdet mellom tekst og handling i regissørens arbeid. Hun deler også noen tanker rundt prosjektene Variasjoner over fellesegget av Arild Vange, Trondheim Teaterlaboratoriums prosjekt Svalbard, Heltinnesinne av Ellisiv Lindkvist og Aldri fred av Kristofer Blindheim Grønskag. Hun konkluderer: - ... på Propellen er det oftere dramatikerne som definerer, og dette skaper en sjelden anledning til å undersøke nye strategier. Med mer åpenbar eksperimentvilje har dramatikere som Arild Vange, Eirik Fauske, Johan Harstad og Gunnar Wærness tillatt seg å gå andre veier. Det er her eimen av opprør og sleivspark røsker litt i neseboret, det lukter håp om en ny vår.http://www2.scenekunst.no/egenkritikk_8039.nml
Skriver Lise Hovik på scenekunst.no.
Hun skriver videre: Hva skjer hvis vi lytter til fellesegget? Fanzinen som ble gitt ut i forbindelse med mønstringen, likner på en skoleavis fra 1970-tallet, og forsterker følelsen av politisk motstand, samtidsdebatt og et ikke så lite snev av fandenivoldsk anarkisme:) I et mangfoldig, sprikende, rikholdig program fullt av friksjon og overraskelser avdekket jeg noen tema som interesserer meg: improvisasjon som dramatikerens metode og forholdet mellom tekst og handling i regissørens arbeid. Hun deler også noen tanker rundt prosjektene Variasjoner over fellesegget av Arild Vange, Trondheim Teaterlaboratoriums prosjekt Svalbard, Heltinnesinne av Ellisiv Lindkvist og Aldri fred av Kristofer Blindheim Grønskag. Hun konkluderer: - ... på Propellen er det oftere dramatikerne som definerer, og dette skaper en sjelden anledning til å undersøke nye strategier. Med mer åpenbar eksperimentvilje har dramatikere som Arild Vange, Eirik Fauske, Johan Harstad og Gunnar Wærness tillatt seg å gå andre veier. Det er her eimen av opprør og sleivspark røsker litt i neseboret, det lukter håp om en ny vår.http://www2.scenekunst.no/egenkritikk_8039.nml
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar