Propellen Teater

Propellen er en løst sammensatt organisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Vi arrangerer verksteder, seminarer og produserer forestillinger, og våre medlemmer er dramatikere, skuespillere, regissører, produsenter, teatervitere og andre teaterarbeidere.

Hva er dokumentarisme i scenekunsten?

Propellen Teater går nå inn i en ny fase treårige fase med utforskning og utvikling. Denne gangen har vi fokus på dokumentarisme og dokumentarteater.

Følgende plan er satt opp for de neste tre årene

2015 - Hva er dokumentarisme i scenekunsten?
2016-Er dette dokumentarisme?
2017: Dette er dokumentarisme!

Gjennom årene kjører vi en rekke verksteder, seminarer og forestillinger som leder til samtaler der vi undersøker temaet dokumentarisme i scenekunsten.

Propellens samarbeidspartnere i dette arbeidet er blant annet Norsk Skuespillersenter, Dramatikkens Hus, Trondheim kommune, Ferske Scener og Vega Scene. Følg våre prosjekter og medlemmenes aktiviteter på denne bloggen.

Mail oss for å bestille fanzinen "Hva er dokumentarisme i senekunsten?" : propellenteater@gmail.com

mandag 28. februar 2011

Propellens scenetekstmønstring fra Tekst - til Handling 2011 dokumentert.

Oppsummering, bilder, anmeldelser, videre planer legges ut etterhvert.

Første forestilling ut på Propellens scenetsketmønstring var Forced Entertainments "Void story". Forestillingen ble gitt i gave av Teaterhuset Avantgarden og Trøndelag Teater og vist 23. februar 2011 på Trøndelag Teaters studioscene.

Rett etter visningen av "Void story" ble det urpremiere på Arild Vange og hans Kompani Kulturbryggeris "Variasjoner over fellesegget" på Teaterhuset Avantgarden.
Teksten i forestillingen bestod hovedsaklig av variasjoner over dikt av Arild Vange. Ansvarlig for iscenesettelsen var Kristin Eriksen Bjørn. Video og senografi var ved Kristin Lian Berg. Skuespillere var Frode Eggen og Elizabeth Piro Volan. Musikere var Ingrid Lode, Michael Francis Duch og Neal Davis.
  Forestillingen var en o-produksjon mellom Propellen Teater og Teaterhuset Avantgarden og premieren trakk fulle hus


  Forestillingen ble også vist den 24. februar samme sted og Arild Vange, Frode Eggen og Neal Davis deltok også med et stunt på Tindved Kulturhage på Verdal den 25. februar 2011. Fredag den 25. februar ble det arrangert en baksnakk der Kompani Kulturbryggeri kunne møte publikum i en samtale med teaterviter Knut Ove Arntzen.
 
Samme dag, klokken 15.00, åpnet dørene på Tindved Kulturhage for fem urpremierer og en verkstedvisning.
  Først ut var verkstedsvisningen av forestillingen "Her.Nå.Siden" av Tale Næss. Skuespillere var studenter fra andre klasse ved Skuespillerutdanninga ved Høyskolen i Nord-Trøndelag. Regi var ved Nora Evensen.
Klokken 17.00 var det urpremiere på Ellisiv Lidnkvists stykke "Heltinnesinne" i regi av Kate Pendry. "Heltinnesinne" ble også vist på Trøndelag Teaters studioscene lørdag den 26. februar til samme tid.
  Pendry hadde plassert Lidnkvists kvinnelige antihelter som menige soldater i Afghanistan og forestillingen, skriver hun i programteksten, var en slags homage til Beket.


Kristofer Blindheim Grønskas forestilling "Aldri fred" dreide også rundt en dag i to soldaters liv. Forestillingen hadde urpremiere fredag 25. februar klokken 19.00.

  Dette bildet er fra prøvene uka før. Manusforfatter Kristofer Blindheim Grønskag til venstre. Regissør Kristofer Hivju til høyre.


Lørdag den 26. februar klokkan 12.30 åpnet dørene til Verkstedhallen i Trondheim.
  Første forestilling ut var Toril Solvangs I much prefer being able to see you with the eyes. Sammen med Aldri fred og Eirik Fauskes den nyvaksne mannen, er forestillingen nå invitert som gjestespill til Dramatikkens Hus i Oslo.
Dagen før ble I much prefer being able to see you with the eyes vist parallelt med den nyvaksne mannen på Tindved Kulturhage i Verdal. Begge forestillingene var produsert i samarbeid med Skuespillerutdanninga ved Høyskolen i Nord-Trøndelag.

Ingen kommentarer: