Propellen Teater

Propellen er en løst sammensatt organisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Vi arrangerer verksteder, seminarer og produserer forestillinger, og våre medlemmer er dramatikere, skuespillere, regissører, produsenter, teatervitere og andre teaterarbeidere.

Hva er dokumentarisme i scenekunsten?

Propellen Teater går nå inn i en ny fase treårige fase med utforskning og utvikling. Denne gangen har vi fokus på dokumentarisme og dokumentarteater.

Følgende plan er satt opp for de neste tre årene

2015 - Hva er dokumentarisme i scenekunsten?
2016-Er dette dokumentarisme?
2017: Dette er dokumentarisme!

Gjennom årene kjører vi en rekke verksteder, seminarer og forestillinger som leder til samtaler der vi undersøker temaet dokumentarisme i scenekunsten.

Propellens samarbeidspartnere i dette arbeidet er blant annet Norsk Skuespillersenter, Dramatikkens Hus, Trondheim kommune, Ferske Scener og Vega Scene. Følg våre prosjekter og medlemmenes aktiviteter på denne bloggen.

Mail oss for å bestille fanzinen "Hva er dokumentarisme i senekunsten?" : propellenteater@gmail.com

tirsdag 10. juni 2008

Propell vant pris


Tale Næss ble den 9. juni tildelt Trondheim
Kommunes Kulturstipend på 150 000,- kroner. I begrunnelsen står det blant annet:
Tale Næss er forfatter og dramatiker. Hun debuterte som romanforfatter i 1992 med ”Månen har ikke hender” utgitt på Gyldendal forlag. Siden har det blitt diktsamlinger, librettoer, installasjoner og dramatiske tekster. Hun har også vært svært aktiv i å bygge opp dramatikermiljøet i Trondheim og i 2007 kunne man oppleve forestillingen ”Det tredje stadiet” som del av prosjektet Trondheim Open på Trøndelag Teater.
Kommunens begrunnelse:
«Trondheim kommune ønsker med tildelingen til Tale Næss å sette fokus på en spennende og samtidsbevisst representant fra byens mangfoldige og kreative kunstnermiljø. I sitt kunstnerskap utforsker Tale tekstens rolle. Hun benytter ulike virkemidler, sjangere og sammenhenger for å formidle sine tekster. Næss er nyskapende innen sitt fagfelt. Med teksten som utgangspunkt søker hun prosjekter som går på tvers av tradisjonelle skillelinjer og hun har en tverrkunstnerisk tilnærming i sine arbeider. Hun er opptatt av at både litteratur og dramatikk trenger å sprenge sine rammer og har argumentert for dette i mange sammenhenger, både gjennom praktiske kunstneriske eksempler og i debatter om tekst og scenekunst.»

Ingen kommentarer: