Den 23. oktober presenteres Propellen Teaters arbeid i magasinet Utflukts nummer om scenekunst. Magasinet lanseres på Kunstnernes Hus kl 19.00. I teksten presenteres Propellen Teaters mål som følgende: Målet med Propellens arbeider er å utvide medlemmenes forståelse og kunnskap om egen teaterpraksis. Gjennom det tror Propellen det er mulig også å øke publikums forståelse og kunnskap. Propellen Teater ønsker å forstå gjennom praksis, og en viktig del av Propellens praksis er derfor tekstens møte med publikum.
Under kan du lese hele teksten.
- Propellen har som mål å skape gode forhold rundt våre medlemmers prosjekter.
- Propellen har som mål at disse prosjektene ikke underlegges eller overstyres av gitte produksjonsforhold, smakshierarkier eller økonomiske begrensninger.
- Propellen har en åpen genreforståelse og arbeider med å utforske forholdet mellom tekst og scene, mellom framførelse og lesning, tekstimprovisasjon og strenge formmessige forløp. Mellom klassisk dramatikk og andre performative teksttyper.
Den første er en forskningsfase.
I et år arbeider vi med å undersøke og utdype et bestemt prosjekt. Vi arrangerer interne lesninger, diskusjoner, seminarer og skolerer oss teoretisk.
I fase to, tar vi teksten ut på gulvet. Vi arrangerer workshops og lesninger og er ikke redd for å vise det vi driver med fram for publikum. Vi går fra et hva er – til et er det? Er dette dramatikk, er dette en monolog eller er dette scenisk handling?
I den tredje fasen når tekstene helt fram til publikum. På dette stadiet er scene-tekstmønstringen svært viktig, men vi arrangerer også åpne lesninger og iscenesatte visninger. Eller så får publikum møte våre forestillinger som gjestespill.
Mange prosjekter går gjennom alle tre stadier og gjerne i nært samarbeid med Propellens samarbeidspartnere; Ferske Scener i Tromsø, Dramatikkens Hus i Oslo, skuespillerutdanningen ved HiNT, eller Trøndelag Teater og Teaterhuset Avant Garden i Trondheim.
I disse dager går dramatiker Trond Arntzens prosjekt «Jeg er ikke sint» fra verksted til planlagt produksjon. Gjennom et fire dagers verksted i Propellens lokaler i Trondheim i 2012 jobbet Trond Arntzen, med teksten sin med en skuespiller og regissør. Han traff også regissøren Maren Elisabeth Bjørseth som skal ha regi på prosjektet – og har gjennom ulike møter med Propellens arbeid samlet en gruppe kunstnere der både skuespillerne, dramaturg og produsent er hentet fra Propellens omland.
Samtidig nærmer Propellen seg sin fjerde festival. I fire år har Propellen undersøkt hva dramatikk for barn og unge egentlig er, og hva det kan være. Nå går flere av tekstene og dramatikerne vi har jobbet med inn i møter med publikum. Nye konstellasjoner oppstår. Dramatiker Kristofer Grønskag gjør figurteater for første gang. Og gruppa Konstellasjonen som har laget forestillinger for det minste, forbereder en siste forestilling i en triologi som vil være klar for festivalen.
Dette er bare tre av mange prosjekter som svirrer i sentrum av og i omlandet av det regionalt ganske vidtrekkende nettverket.
Scenetekstmønstingen for barn og unge er lagt til sensommeren 2014.
I perioden 2014-2017 skal vi forske på musikkdramatikk.
Derfor lager vi teaterpolitiske fanziner med artikler, utfall og analyser av det vi mener viktige problemstillinger i scenekunstfeltet. Vi arrangerer også teaterpolitiske seminarer der vi sammen forsøker å finne ut hvordan scenekunstfeltet er organisert og hva slags mulighet dette byr på for andre og bedre organiseringsformer.
Vi ønsker å sparke inn i diskursen.
Både vår blogg og fanzinene er enkle måter å være tilstede i offentligheten på.
Målet er modige møter. Et teater som kan romme disse møtene. Å skape tilblivelsesrom som er fleksible nok og virksomme nok. Nomadisk rom uten bunn eller topp der hendelsen styrer forløpet og ikke omvendt.
Propellens blogg finner du på http://propellenteater.blogspot.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar