onsdag 25. november 2015
Propellen : (hentet fra Fanzinen: "Hva er Dokumentarisme i scenekunsten")
Propellen er et teaterlaboratorium med en anti-hierarkisk/prosessorientert og undersøkende strategi.
Propellens scenetekstmønstringer fungerer i dag som en viktig og samlende instans og en visningsarena nasjonalt og regionalt.
MÅL: Målet med vår virksomhet er å utvide vår forståelse og kunnskap om egen praksis. Vi vil forstå gjennom å praktisere. Når vi produserer, ønsker vi å kunne produsere raskt, rimelig, på kunstnerens premisser i fleksible og prosessorienterte moduler.
ØNSKER: Vi ønsker å gi frihet og mulighet til selvstendig kunstnerisk tenkning. Vi ønsker å skape forhold for våre prosjekter som ikke underlegger seg dramturger, teatersjefer, gitte produksjonsforhold, andres smak eller økonomiske begrensninger.
Vi jobber aktivt med å utforske forholdet mellom tekst og scene. Mellom framførelse og lesning, tekstimprovisasjon og strenge, formmessige forløp. Mellom klassisk dramatikk og andre dramatiske teksttyper.
HVEM: Propellen involverer i sitt arbeid forfattere, dramaturger, skuespillere, scenografer og intellektuelle. Konstellasjonene er handlende, åpne og lystbaserte.
HVORDAN: Vi vet at vi inngår i en samfunnskropp, at teater er et uttrykk eller et symptom på denne kroppen, og at vi ikke kan utføre noen teatral praksis uten å komme i berøring med den og dermed andre "teaterarbeidere. Vi vet også at vi alltid må ha en plan A, en plan B, en plan C og muligens en plan D og E før vi kommer i havn. Vi gjør kort sagt tingene parallelt og lar de ta den tiden de tar.
Vi bruker ikke tiden på å bygge institusjoner eller sikre vår egen organisasjon. Samarbeid med institusjonene interesserer oss bare hvis den kan gi oss muligheter for produksjon og/eller undersøkelser. Ergo-hvis det kan gi oss frihet. Begrenser institusjonen oss -forlater vi den.
Vi bruker ikke ressursene våre på vaktmestere, på forsikringer eller vedlikehold av eiendom.
Vi eier ingen lokaler.
Vi eier ikke annet enn et kontonummer og en blogg.
Vi kan ikke forvises eller gå konkurs.
Vi er som rizhomet, en organisasjon uten bunn eller topp. En organisme som baserer seg på knoppskyting eller knolldannelser. Der hver enkelt enhet er en selvstendig organisme og der alt er knyttet sammen i et nettverk uten begynnelse og slutt.
Vi vet at en rizhome: ...may be "shattered at a given spot, but will start up again on one of its old lines, or on new lines." (Deleuze/ Guattari)
Er vi nede i ett år - betyr ikke det at det ikke kan sprute ut nye produksjoner to,tre eller ti år senere.
Vi produserer med de som til enhver tid tjener de prosjektene vi er involvert i. Vi produserer på det stedet som til en hver tid tjener det stedet vi er involvert i.
MØTER: Kunsten er å ha mange tanker i holdet samtidig. Målet er modige møter. Et teater som kan romme disse. Å skape tilblivelsesrom som er fleksible nok og virksomme nok. Et glatt rom kanskje. En sammenvevd struktur. Et rom uten bunn eller topp, uten inndelinger. Fleksibelt. Tøyelig. Der hendelsene styrer forløpet og ikke omvendt.
TEATERET; teateret er et sted for direkte møter, Det er et sted der meninger, utsagn og virkelighetsforståelser settes i spill. Der ulike motsetninger kan aktualiseres, mangestemigheten få et uttrykk. Der ulike kunstuttrykk virker sammen i et her og nå.
Red. Trondheim
15.11.15 (redaktører Henriette Vedel og Eivind Haugland)
Bestill en Fanzine hos: propellenteater@gmail.com. Vi sender i posten.
Bildet er tatt fra Fabularium Produksjoner sitt tekstutviklingsverksted 21.-22.11.15 under Propellen Teater sin helg med temaet "Hva er dokumentarisme i scenekunsten" Besøk Fabularium sine websider på http://www.fabularium.no/
Propellens scenetekstmønstringer fungerer i dag som en viktig og samlende instans og en visningsarena nasjonalt og regionalt.
MÅL: Målet med vår virksomhet er å utvide vår forståelse og kunnskap om egen praksis. Vi vil forstå gjennom å praktisere. Når vi produserer, ønsker vi å kunne produsere raskt, rimelig, på kunstnerens premisser i fleksible og prosessorienterte moduler.
ØNSKER: Vi ønsker å gi frihet og mulighet til selvstendig kunstnerisk tenkning. Vi ønsker å skape forhold for våre prosjekter som ikke underlegger seg dramturger, teatersjefer, gitte produksjonsforhold, andres smak eller økonomiske begrensninger.
Vi jobber aktivt med å utforske forholdet mellom tekst og scene. Mellom framførelse og lesning, tekstimprovisasjon og strenge, formmessige forløp. Mellom klassisk dramatikk og andre dramatiske teksttyper.
HVEM: Propellen involverer i sitt arbeid forfattere, dramaturger, skuespillere, scenografer og intellektuelle. Konstellasjonene er handlende, åpne og lystbaserte.
HVORDAN: Vi vet at vi inngår i en samfunnskropp, at teater er et uttrykk eller et symptom på denne kroppen, og at vi ikke kan utføre noen teatral praksis uten å komme i berøring med den og dermed andre "teaterarbeidere. Vi vet også at vi alltid må ha en plan A, en plan B, en plan C og muligens en plan D og E før vi kommer i havn. Vi gjør kort sagt tingene parallelt og lar de ta den tiden de tar.
Vi bruker ikke tiden på å bygge institusjoner eller sikre vår egen organisasjon. Samarbeid med institusjonene interesserer oss bare hvis den kan gi oss muligheter for produksjon og/eller undersøkelser. Ergo-hvis det kan gi oss frihet. Begrenser institusjonen oss -forlater vi den.
Vi bruker ikke ressursene våre på vaktmestere, på forsikringer eller vedlikehold av eiendom.
Vi eier ingen lokaler.
Vi eier ikke annet enn et kontonummer og en blogg.
Vi kan ikke forvises eller gå konkurs.
Vi er som rizhomet, en organisasjon uten bunn eller topp. En organisme som baserer seg på knoppskyting eller knolldannelser. Der hver enkelt enhet er en selvstendig organisme og der alt er knyttet sammen i et nettverk uten begynnelse og slutt.
Vi vet at en rizhome: ...may be "shattered at a given spot, but will start up again on one of its old lines, or on new lines." (Deleuze/ Guattari)
Er vi nede i ett år - betyr ikke det at det ikke kan sprute ut nye produksjoner to,tre eller ti år senere.
Vi produserer med de som til enhver tid tjener de prosjektene vi er involvert i. Vi produserer på det stedet som til en hver tid tjener det stedet vi er involvert i.
MØTER: Kunsten er å ha mange tanker i holdet samtidig. Målet er modige møter. Et teater som kan romme disse. Å skape tilblivelsesrom som er fleksible nok og virksomme nok. Et glatt rom kanskje. En sammenvevd struktur. Et rom uten bunn eller topp, uten inndelinger. Fleksibelt. Tøyelig. Der hendelsene styrer forløpet og ikke omvendt.
TEATERET; teateret er et sted for direkte møter, Det er et sted der meninger, utsagn og virkelighetsforståelser settes i spill. Der ulike motsetninger kan aktualiseres, mangestemigheten få et uttrykk. Der ulike kunstuttrykk virker sammen i et her og nå.
Red. Trondheim
15.11.15 (redaktører Henriette Vedel og Eivind Haugland)
Bestill en Fanzine hos: propellenteater@gmail.com. Vi sender i posten.
Bildet er tatt fra Fabularium Produksjoner sitt tekstutviklingsverksted 21.-22.11.15 under Propellen Teater sin helg med temaet "Hva er dokumentarisme i scenekunsten" Besøk Fabularium sine websider på http://www.fabularium.no/
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar