15.-19 oktober gjestet propell Tale Næss huset med prosjektet "S O A R E". Ole Johan skjelbred leder verkstedet. Med seg har han Stine Fevik, Anders Ravn-Nilsen, Tov Sletta, Jo Adrian og Stine Fyrileiv.
Scenograf Tormod Lindgren som var tilstede på visninger skriver i ettertid: Jeg fikk litt bakoversveis, dette er bra! Han beskriver teksten som noe som setter i gang mekanismer som går dypt: Teksten selv er ikke objektet, den er uperfekt... den er uren! Men den har visse konstellasjoner, former, som danner en klang, rytmer, vibrasjoner som får boltene til å løsne fra skruene, som får stålplatene til å forskyve seg noen millimetre, gnissingen lager en lyd, en vibrasjon ... Hotellet med alle sine etager over og under jorden står som en menneskelig profil i halvmørket, lysene i rommet kommer på, slås av, lysglimt, tegn.
Verkstedets leder Ole Johan Skjelbred skriveri sin oppsummering at arbeidet med teksten ga mest resultat da man gikk inn og arbeidet med formen. Når man: lette mer i retning av absurde og poetiske sammenhenger.
Gjennom å hakke opp kronologien, lete etter repitisjonene, finne formmessige løsninger og tekstens forskjellige innganger fikk stoffet liv. Han skriver: Visningen siste dag var veldig oppløftende... jeg tror man fint kunne lage en meget interessant forestilling ut av materialet slik det er nå, gjerne med en ganske kort prøvetid og med begrensede ressurser!
l1.-4. oktober gikk Trond Arntzens verksted "en moden kvinne" av stabelen i Propellen Teaters lokaler i Trondheim (se bildet).
Maren E. Bjørsth ledet Arntzens verksted. i etterkant skriver hun:
til å utvikle sin tekst "en moden kvinne".
”En moden kvinne.” Dette er en monolog for og med én kvinne. En moden kvinne. Det er hennes historie og hennes tekst. Vi får høre om hennes forhold til sine foreldre, hennes forhold til menn og hennes forhold til seg selv. Dette med både lek og spill. Samtidig som det er en monolog er det en mann tilstede. En stum mann. Øverst på lista stod etter hvert utforskningen av denne stumme mannsrollen. Hva gjør han der? Hvorfor sier han ingenting? Hvem er han? Hvor konkret bør han være? Og hvordan konkretiserer man uten å utelukke flere tolkninger? Vi lekte oss mye med ulike muligheter og Trond hevdet at han ble inspirert og var et par svar og mange spørsmål rikere på slutten av verkstedet.
Skuespillerne som medvirket på verkstedet var propell Cici Henriksen og Jonas Nerland. Propell Kristofer B. Grønskag var med 1. dag som dramaturg. Propell Lina Hallem var produsent for workshopen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar